arjanenannelie.reismee.nl

Samara - Costa Rica

We zijn in het paradijs! Halleluja!

Op aanraden van enkele locals, zijn we vanuit het winderige, koude Monteverde drie dagen geleden linea recta doorgereden naar Samara; een stranddorpje aan de westkust van Costa Rica. En dat was de beste beslissing die we ooit hadden kunnen nemen! Het is hier tropisch warm (graadje of 38), adembenemend mooi en ontzettend knus.

We logeren in Villa Kunterbunt, zo’n drie kilometer buiten Samara (lang leve de Lonely Planet!). Het hotel wordt gerund door Tommi, een Duitse kunstenaar die 16 jaar geleden naar Samara is verhuisd en nooit meer terug wil naar Europa (na drie dagen chillen in Kunterbunt, begrijpen wij wel waarom). Hij heeft de villa eigenhandig opgevrolijkt met allerhande bontgekleurde kunstwerken en schilderijen. Ook de tuin heeft hij flink onder handen genomen. We ontbijten elke ochtend aan een felgroen tafeltje, onder een gele parasol met paarse stippen en hangen ‘s middags in één van de al even kleurrijke hangmatten. Maar het pronkstuk van de tuin is toch wel de boomhut die Tommi eigenhandig in elkaar heeft getimmerd en waar 2 strandstoelen gevaarlijk op balanceren. Elke ochtend leest hij daar op zijn gemak de krant (daar doet hij ‘n uurtje of twee over) en elke avond om exact 17:30u klimt hij met een biertje zijn hut weer in om te genieten van de zonsondergang. Wij doen precies hetzelfde, maar dan vanaf de bank op onze eigen veranda.

Sinds vijf jaar heeft Tommi een vriendin; de eveneens Duitse Antje, die elke ochtend het ontbijt in de tuin van Villa Kunterbunt serveert (terwijl Tommi in zijn boomhut zit en geen vinger uitsteekt, heeft hij goed geregeld!) en zich verder bezighoudt met het verhuren van watersportattributen. Een lucratieve business, want de villa ligt aan het strand, op ongeveer 20 minuten varen van een piepklein onbewoond eilandje. De eerste dag zijn we dan ook meteen met een kajak naar het eiland gepeddeld. Uurtje op het privéstrand gelegen en toen weer terug naar de bewoonde wereld gevaren. Onderweg kwam er nog doodleuk een reuzenschildpad voorbij gezwommen (alsof het de normaalste zaak van de wereld was) én tientallen pelikanen, die in één lange sliert pal boven het water vlogen.

Hoewel het aanvankelijk de bedoeling was dat we maar één nachtje in Samara zouden blijven, zitten we hier inmiddels al drie dagen. Het is zelfs zo relaxed dat we stiekem überhaupt niet meer weg willen. Elke middag wandelen we over het strand naar het dorp, bestaande uit vier straten en een paar gezellige standtentjes, om te gaan lunchen. Onze favoriet is Shake Joe’s, waar iedereen in enorme loungebanken ligt te chillen, sippend aan een verse fruitshake (wij drinken er elke dag ‘n stuk of vijf en voelen ons reuze gezond). Twee uurtjes later slenteren we weer terug naar Villa Kunterbunt om heel actief te gaan snorkelen, of gewoon lekker in de hangmat een boekje te lezen.

Wat Tommi elke dag doet tussen het lezen van de krant in zijn boomhut en het kijken naar de zonsondergang, is ons trouwens niet helemaal duidelijk geworden. We gokken vrij weinig en geef hem eens ongelijk? Na een paar dagen in Villa Kunterbunt hebben wij ons volledig aangepast aan zijn levensstijl en dat bevalt perfect. Morgen reizen we door naar het hippiedorpje Montezuma, dat al even relaxed schijnt te zijn als Samara. Of het onze Villa Kunterbunt kan evenaren? Ben benieuwd!

Tot over een paar dagen allemaal!

Carmen en Co.

Lieve Lieke en Arjan,

Ik probeer al een poosje mijn jaloezie te onderdrukken, maar na het lezen van je laatste verhaal en het zien van de foto´s, kan ik er niet langer omheen... Wat zijn jullie in een paradijs beland! Ziet er allemaal prachtig en heerlijk uit. Wel vermoeiend zeker, elke dag zo´n wandeling maken om een fruitshake te kunnen drinken? Weet je zeker, dat je weer verder gaat reizen, ik zou er nooit meer weg willen... Geniet er lekker van (maar dat kunnen we aan jullie wel overlaten) jullie hebben het hartstikke verdient! Ben benieuwd naar het volgende verhaal. dikke kus van Rich, Car, Rappie en Flo XXX

riky v gool

Hoi Annelie en Arjan
Wij hebben van jullie mam gehoord van jullie grote onderneming,ook heb ik je verslag een klein beetje gelezen,het is natuurlijkeen hele ervaring want je komt natuurlijk verschillende culturen tegen het zal ook best wel vermoeiend zijn maar dan heb je ook een geweldige vac gehad .
Ik wens jullie nog 7 fijne weken ,geniet er van en ik zal zeker nog een keertje lezen

Gr van Riky van Gool (uit Goirle)