arjanenannelie.reismee.nl

Montezuma - Costa Rica

Hola allemaal!

We dachten dat het leven niet relaxter kon worden dan in het paradijselijke Samara, maar het kan toch écht. Sinds een paar dagen zijn we in Montezuma en in dit piepkleine hippiedorpje ligt het leeftempo zo mogelijk nog lager dan in Samara. Wij zijn inmiddels ook helemaal chill en voeren schandalig weinig uit. Hebben we de eerste week in Costa Rica nog een aantal trips moeten afzeggen vanwege het slechte weer, in Montezuma hebben we onze enige activiteit (een wandeling naar de waterval) geschrapt wegens té mooi weer.

Onze dagen zien er ongeveer als volgt uit; elke ochtend sjokken we vanuit ons hotel Aurora (waar we een grote zolderetage plus balkon hebben, helemaal top!) naar het strand. Daar doe ik 5 minuten over, Arjan arriveert ´n minuutje of 10 later (als er ooit een recordpoging slowmotion wandelen komt, maakt hij een goede kans

Cool
). We leggen onze handdoekjes onder een boom en het enige dat we de rest van de dag doen, is zwemmen, lezen en slapen. Oh, en ´s middags slenteren we even het dorp in voor een lunch bij Organico. Want jaha, hier in Montezuma wordt een gezonde (lees: biologische en vegetarische) leefstijl nagestreefd. Ik ben natuurlijk helemaal in m´n nopjes met m'n meergranen stokbrood en avocadospread, maar Arjan heeft zo zijn twijfels bij het eten dat hij krijgt voorgeschoteld. Een falafel met bonen en verse kruiden? Hij vindt het ietwat dubieus. Verder wemelt het in Montezuma van de yogacentra, dus veel zweverige typetjes hier, die hun lichaam voortdurend in allerlei onmogelijke bochten wringen (dat vindt Arjan nog vele malen dubieuzer).

Ook de avonden hier verlopen uiterst loom. Vanaf ´n uurtje of acht stroomt het dorpje vol mensen, die met een biertje op de stoeprand ploffen en daar niet meer vanaf komen totdat ze gaan slapen. Hun drankjes kopen ze in de supermarkt, waar de eigenaar met alle plezier bij betaling de doppen van de bierflesssen schroeft. Ook de inwoners van Montezuma en omgeving zijn elke avond op straat te vinden. Zij zijn alleen nog véél luier dan de toeristen. Ze arriveren per truck, parkeren deze pal voor de supermarkt, kopen een paar flessen bier en gaan vervolgens met z´n allen in de laadklep hangen (of zitten, want sommigen zijn zo snugger geweest om ´n paar strandstoelen in de achterbak te monteren).

Om ons verblijf in Montezuma op passende wijze af te sluiten (morgenvroeg rijden we door naar Liberia), hebben we zojuist gegeten bij El Sano Banano; een restaurant waar elke avond tijdens het diner een film op groot scherm wordt gedraaid. Hoewel het niet makkelijk eten is in het donker, hebben we onszelf kostelijk vermaakt met The Bank Job. Voornamelijk omdat ´ie niet in het Spaans was nagesynchroniseerd (heel bijzonder in Costa Rica) en wij dus voor de verandering ook eens begrepen waar het verhaal over ging.

Zo, wij gaan onze rugzakken inpakken. Waarschijnlijk tot over twee dagen!

Wim Habraken

Ik hoop dat jullie je ogen en oren goed open hebben, de kost geven heet dat, zodat je leert hoe zij dat daar allemaal doen. Zo'n leven lijkt me wel wat om hier te introduceren, kunnen wij nog veel van leren.
Wellicht hoeven we ons dan ook wat minder zorgen te maken over de crisis die ons te wachten staat, zegt
men. Afin, jullie gaat het zo te horen en te zien best goed, gelukkig maar. Mooie foto's Arjan, heb je nog meer tips gekregen soms? Houdoe.