arjanenannelie.reismee.nl

Flores / Tikal - Guatemala

De tocht vanuit onze lodge in Semuc Champey naar Flores gisterochtend is (wederom) niet helemaal zonder kleerscheuren en blauwe plekken verlopen. Na een vroeg ontbijt werden we samen met 30 andere backpackers in een laadbak van een bestelbusje gepropt en staand met al onze bagage vervoerd. Terwijl we over de hobbelige bergweggetjes scheurden probeerde iedereen zich wanhopig vast te klampen aan het dak, de stalen zijleuningen of elkaar. Dat kon natuurlijk nooit lang goed gaan, dus na de derde bocht rolden we allemaal dwars door die laadbak heen en verloren we hier en daar een slipper. Maar dat mocht de pret niet drukken en krap drie kwartier later arriveerden we ietwat beduusd in het dorpje Lanquin, van waaruit we een aansluitende bus naar Flores konden nemen. Ditmaal gelukkig geen al te grote afstand en dus werden we al vroeg in de middag bij ons hotel (Dona Goya 2, lekker goedkoop voor 14 dollar per nacht) gedropt.

Flores ligt aan het meer van Petén en is met het vasteland verbonden door een weg dwars over het water. Hoewel je het hele eiland binnen 'n uurtje wel hebt doorkruisd, zijn er voldoende leuke eettentjes en terrassen direct aan het water om je hier een paar dagen prima te vermaken. Desondanks is ons verblijf in Flores van korte duur, morgenvroeg vertrekken we alweer naar Belize voor een weekje zon, zee en cocktails.

Afijn, de reden dat we hier zijn is omdat we een dagtrip naar de Maya-tempels in Tikal wilden maken en Flores is daarvoor een prima uitvalsbasis. Vanmorgen werden we daarom al om (let op!) 5u opgepikt bij ons hotel. Toen de wekker ging was ik lang niet zo enthousiast meer over die verdomde tempels als gisteravond, maar toen we klokslag 6u in het park stonden wist ik dat het een goede beslissing was geweest om zo belachelijk vroeg op te staan. Want terwijl we door de bossen richting de tempels liepen, hoorden we de dieren in de.jungle ontwaken. Heel bijzonder, zeker als je na een kwartiertje de imposante tempelcomplexen vanuit de mist ziet opdoemen.

In de uren erna hebben we alle tempels gezien en er zelfs een paar beklommen en om klokslag 12u stonden we weer bij de ingang van het park. Toen waren we trouwens helemaal blij dat we zo vroeg waren gegaan, want inmiddels was het bloedheet en werden er busladingen vol toeristen uitgeladen. Snel wegwezen dus!

Inmiddels zijn we weer terug in Flores. Dadelijk lekker eten bij Cool Beans, een heel relaxed restaurantje met hangmatten en palmbomen op het terras en een barretje dat uitkijkt op het water. Alvast een goede voorbereiding op morgen, want dan gaan we naar Belize.