arjanenannelie.reismee.nl

Caye Caulker - Belize

Van twee maanden reizen word je behoorlijk relaxed, maar mocht er ergens in ons lichaam nog een spoortje stress hebben gezeten, dan is dat nu definitief verdwenen. We zijn in Caye Caulker, een eiland dat deel uitmaakt van Belize, en het credo hier luidt; GO SLOW!

Caye Caulker is nog mooier dan de foto's en reisbrochures ons beloofden. Parelwitte stranden, palmbomen en een azuurblauwe zee. Ook de sfeer is hier totaal anders dan in de landen waar we tot nu toe zijn geweest. Het meerendeel van de inwoners heeft Creools bloed, dus we komen elke dag wel 'n stuk of tien Bob Marley look-a-likes tegen en uit alle hoeken en gaten klinkt reggaemuziek. Nog een groot verschil met de omliggende landen is dat de mensen hier allemaal Engels spreken (Belize is een voormalige Engelse kolonie, vandaar). In een grappig dialect, dat dan weer wel. Arjan is in een jubelstemming nu hij eindelijk weer begrijpt wat er tegen hem wordt gezegd en ouwehoert dan ook de hele dag met alles en iedereen.

Onze hotelkeuze was ditmaal minder succesvol. Omdat het hoogseizoen is en de meeste kamers lang van tevoren worden geboekt, hadden wij al een paar weken geleden via internet een reservering gemaakt bij Lena's Guesthouse. Volgens de Lonely Planet een aanrader, maar in werkelijkheid een troosteloos en hopeloos verouderd strandhuis. Na twee nachten zijn we daarom vroeg in de ochtend op zoek gegaan naar een ander hotel. En dat hebben we gevonden. Nu slapen we voor slechts enkele dollars extra in hetTropics Hotel (vreselijk foute naam)in een riantekamer met ligbad en vier bedden, direct aan het strand.

Overigens is Caye Caulker vele malen duurder dan de rest van Midden Amerika, dus dat is wel even wennen (echt niet relaxed om meer dan 50 eurocent voor je koffie te betalen!). In plaats van uitgebreid te ontbijten en lunchen in een cafeetje, wandelen we daarom nu elke dag twee keer bij de Caye Caulker Bakery naar binnen, waar ze overheerlijk kaneel-, banaan- en kokosbrood verkopen. 's Avonds schuiven we meestal aan bij Rose's Bar & Grill, waar de lekkerste vis regelrecht uit de zee op de barbecue wordt bereid. Goddelijk! Ja, de mensen hier weten wel wat lekker eten is en de eerlijk gezegd zijn de eettentjes aan het strand, waar eenBig Mammaverse visspiezen staat te grillen ook veel leuker en lekkerder dan deposhyrestaurants, waar je minimaal het driedubbele voor een maaltijd betaalt.

Vanwaar deze plotselinge zuinigheid, vraag je je wellicht af. We wilden hier in Belize ons duikbrevet halen en dat kost natuurlijk een flinke smak geld. En tijd! De afgelopen dagen hebben we fulltime met onze neus in de boeken gehangen om de theorie te leren en heel wat uurtjes onder water doorgebracht. Maar.... We hebben het gehaald! Helemaal te gek. Ons theorie-examen (net als op school; 100 meerkeuzevragen, afkijken verboden) hebben we met vlag en wimpel doorstaan (ik iets beter dan Arjan

Wink
) en gisteren hebben we ook onze laatste duik gemaakt.

Overigens nog helemaal niet zo makkelijk, dat duiken. Arjan bleek uiteraard weer een natuurtalent, maar ik vond het nog een behoorlijke klus om alle oefeningen onder water uit te voeren. Vooral toen we onze duikbril moesten afzetten om een paar meter zonder bescherming te zwemmen dacht ik echt even dat mijn laatste uur geslagen had. Ik had die bril nog niet af, of mijn neus liep vol water. Daarop begon ik te hoesten en te proesten, waardoor mijn mondstuk uitviel (en ik dus geen zuurstof meer kreeg) en toen slikte ik tot overmaat van ramp ook nog een halve liter water door. Het zal er vast enorm grappig uit hebben gezien toen ik spartelend op de bodem van de zee lag, maar ik was toch wel érg blij toen ik weer veilig op de boot zat.

Ondanks mijn gestuntel hebben we ons brevet allebei binnen drie dagen gehaald en dat schijnt een behoorlijke prestatie te zijn, dus dat is helemaal top!

De onderwaterwereld rondom Caye Caulker is trouwens adembenemend, met kilometers lange koraalriffen, talrijke vissoorten, schildpadden en zelfs haaien. Omdat we die laatste twee nog niet hadden gezien, zijn we vandaag de hele dag wezen snorkelen. En met resultaat, want we hebben tussen de haaien gezwommen (ja echt!) en twee oh zo schattige schildpadden van dichtbij gezien. Onze Caye Caulker-missie is dus in alle opzichten geslaagd! En hoewel we ons nog makkelijk een tijdje op dit paradijslijke eilandje zouden kunnen vermaken, is het alweer bijna tijd om richting Mexico te vertrekken. Maar niet voordat we nog een keer de zon zien ondergaan bij Lazy Lizard; onze reggaebar aan het strand, met een cocktail in de hand en Bob Marley op de achtergrond. Beter dan dàt kan het niet worden. Cheerz!

Reacties

Reacties

Anny Habraken.

Annelie, Arjan,

KNAP, KNAP. PRACHTIG, PRACHTIG.

Groetjes, Anny.

Wim Habraken.

Go Slow, dat zal na een paar maanden wel lukken.
Het omgekeerde zal straks misschien moeiklijker zijn.
Voorlopig niet aan denken maar vooral genieten.
Proficiat met je duikdiploma, je weet toch dat hier geen haaien zitten. Op naar Mexico, maar niet al te relaxed daar. De resterende dagen kan ik bijna op mijn vingers tellen. Tot binnenkort daarom!!!

nathalja

zooooo ik weet echt precies waar jullie uithangen en heb daar ook leren duiken... heeeeeel tof! duur wel inderdaad, maar wel lekker om weer eens engels te spreken. hebben jullie al een huurneger? hehehehe.. wij hadden er zo een, die voornamelijk leuk deed om drankjes uiteraard.

enjoy!! xx

Chantal

Hey,
Wat zijn het toch een prachtige verhalen en foto's!! Ik geniet er helemaal van mee! En dat vanuit ons verbouwingskietje. Werkzaamheden binnen zijn bijna klaar, dus het camperen in onze eigen hut is ook weer bijna voorbij. Als jullie terug zijn, kom dan maar snel eens op bezoek! Moet toch een highlight zijn he, een reden voor terugkomst ;-))
Thanx ook nog voor jullie kaartje!
Kussen en groeten van lamme Remko [gisteravond naar Rowen Heze geweest], Pepijn, Laurens en Sjanniehiehiehie

John Habraken

Op Sri Lanka onderging je na het behalen van je Paddy een traditie die volgens dikke duitser Eddy (de duikschooleigenaar) over de hele wereld in gebruik is. Als je die hebt meegemaakt weet je wat ik bedoel, als je geen flauw idee hebt waar ik het over heb dan zal ik hem voor jullie bewaren ergens half mei. Groet, John

Carmen & Co.

Hi lieverds,

Onwijs gefeliciteerd met jullie duikbrevet, hartstikke knap hoor! En wat ziet het er prachtig uit daar, ik zou maar blijven... En jullie ziet er zelf ook super uit zeg, wat een gezonde relaxte koppies. Geniet met volle teugen en tot over een poosje...
Dikke kus van de Heijkoopjes xxx

harrie/paula/susanne

Hoi Lieverds,
Wij zitten nu 2 dagen in Hanoi en zien jullie foto's van Belize. Susanne lag toen in het water, toen er een zusterhaaitje langszij kwam zwemmen. Hier is echt een andere wereld. Niet te vergelijken. 38 gr. en miljoen scooters/brommers. Heel veel verkeer. Run fir your live bij het oversteken. Morgen gaan we een dag op de boot en ook op de boot slapen. Halong Bay.
Tot gauw, wij gaan hier ook genieten...........
Knuffel van ons.

Wouter de Vries

Hé Annelie!
Jullie ZA-trip loopt op z’n laatste benen, begrijp ik. Uiteraard heb je vreselijk veel zin om terug te keren naar stressvol Nederland, waar de crisis - What Crisis? - kennelijk nog steeds wreed om zich heen slaat. Life sucks, doesn’t it? Maarre.. it sucks dus lang niet altijd, want je zit in zonnig Zuid-Amerika, en ik heb de indruk dat menigeen graag in jouw strandslippers zou staan. Hé, ik vind ’t geweldig te merken, dat ’t zo goed met je gaat. En dat je zelfs je duikbrevet hebt gehaald: een tot voor kort onvervuld verlangen?
Nog veel plezier, daar beneden de evenaar.
Go deep, go slow & go well.

Groet,
Wouter de Fries

Miranda Verhagen

Hallo reizigers!

Hier weer een berichtje van mij, na enige tijd van 'radiostilte'. Ik heb al jullie verhalen de laatste weken nog altijd met heel veel interesse gelezen, maar wist niet iedere keer wat ik voor reactie moest sturen zonder in cliche's te vervallen... Maarja, maar toen ik vandaag van jullie mam, Annelie, hoorde dat je de reacties op jullie verhalen zo leuk vindt om te lezen, vond ik dat ik toch maar weer even moest reageren...
Vandaag is overigens een heel klein beetje een feestdag, want 'ons' nichtje Juud (van Pelt) is getrouwd!! Vandaar ook dat ik jullie pap en mam vandaag sprak!

Als ik het goed heb begrepen, is het einde van de reis nu toch echt al in zicht! Gaat snel he, 3 maanden reizen? Voordat je eraan begint denk je dat je eindeloos de tijd hebt, maar voor je het weet zit het er al weer op. Over een week of 2 zijn jullie als het goed is weer in Leiden, en na weer gewend te zijn aan de hectiek in ons landje, zijn jullie meer dan welkom om eens bij me op de koffie/cocktail/sangria te komen. Dan kan ik ook eens horen hoe het allemaal geweest is en wat echt een aanrader wordt voor mijn volgende vakantie...!!

Geniet nog even van de laatste weken van jullie reis en ik blijf meelezen. En o ja, gefeliciteerd met het duik-brevet!



Groetjes

Miranda

Harry en Nelly Welten

Hoi allebei,

Proficiat met het behalen van het duikbrevet. Knap hoor!

Nog een fijne tijd.

Groetjes,
ome Harry en tante Nelly

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!